Paris Je T`aime

Vaikka Pariisi on jo lapsuudesta asti tuttu kaupunki, ikinä sinne ei kyllästy lähteä uudestaan. Tällä kertaa päätimme poikaystäväni kanssa ottaa Etelä-Ranskasta junan pääkaupunkiin ja viettää siellä loppulomamme, ja hieman pidempään kuin viime vuosina on tullut oltua.

Pariisi on meille molemmille jopa niin tuttu, että kilpailtiin kumpi tuntee paremmin kaupungin "kuin omat taskunsa". Loman tarkoituksena ei ollut hillua ympäri kartan kanssa tutkimassa turistikohteita, jotka olemme jo miljoona kertaa nähneet, vaan halusimme keskittyä hitaaseen Pariisi-elämään. Toisin sanoen, kävelyjä Seinen rannalla ja puistoissa Topin kanssa, istuskelua katukahviloissa ja ehkäpä muutama viinilasillinen iltaisin, ja välillä myös päivisin.

Yövyttiin Saint-Germain alueella, ja varsinkin niiltä kulmilta tuli löydettyä monta kivaa ravintolaa, ja hotelli-helmi. Tässä hieman kuvia meidän loman loppu-osalta sekä pari vinkkiä niille, jotka suunnittelevat matkaa Rakkauden kaupunkiin.

Mun ehdoton lemppari-alue, vaikkakin kovin turreikas kesäisin, on Montmartre. Tuolla pyörittiin yksi päivä melkein aamusta iltaan. Käytiin tutuilla nurkilla, katsomassa tietenkin Sacre Coeur -kirkko ja karusellit, vaaleanpunaisen La Maison Rose sekä punaisen Consulat -kahvilat, ja lukuisat vintage- ja antiikkiputiikit. Päivän aikana tuli myös käytyä useamman kerran lepuuttamassa jalkoja ja täyttämässä vatsoja eri kahviloissa ja ravintoloissa.

Täällä oltiin myös poikaystäväni siskon, hänen miehen ja heidän pienen lapsen kanssa, jotka päättivät tulla Pariisiin extempore. Naureskeltiin, kuinka loppuen lopuksi koko reissumme oli yhtä perhelomailua, kun Pariisissa monta päivää vietettiin heidän kanssa, ja ennen sitä olimme etelässä olleet poikkiksen vanhempien ja toisen veljen sekä hänen lapsien kanssa. Oli kylläkin hyvin tervettä saada myös ulkopuolista seuraa, meidän kahden jutut nimittäin alkoivat kuukauden yhdessäolon jälkeen olla todella huonoa tasoa.

Hauska pieni juttu, alla olevassa kuvassa kahvilan terassilla istuu vanha tuttuni, jonka ohi kävelimme mutta kummatkaan ei huomannut toisiamme. Asia selvisi meille somen kautta, kun toinen yhteinen ystävä ensiksi bongasi tytön kuvan hänen instagramista, jonka jälkeen minä menin heti laittamaan storyyn kuvan, jossa kyseinen henkilö istuskelee samassa paikassa. Pieni maailma :)

Koruliike Lila 83 Rue des Martyrs - pieni liike, jossa todella laaja valikoima toinen toistaan ihania koruja. Koruja löytyy myös hopeisena ja ruusukultaisena, mutta suurin osa valikoimasta on kullattuja, ja itse olin valinnanvaikeuksien edessä, kun piti hillitä ostokset vain pariin koruun. Mukaan lähti sormus ja korvakorut.

Kahvila/ravintola Vrai Paris 33 Rue des Abbesses - täällä on tullut istuskeltua monet kerrat, viimeisin kerta viime syksyllä. Klassinen kohde Montmartressa, jossa on kiva käydä lasillisella tai kahvilla, mutta kyseisen paikan ruoka on hieman "turistimaista"

Osteribaari Bulot Bulot 83 Rue des Martyrs - löysin tämän paikan googlesta, kun etsiskelin Pariisin parhaita osteriravintoloita. Söpö pieni ravintola, jonne minimaalisen tilan vuoksi ehdottomasti tarvitsee pöytävarauksen. Osterit olivat hyviä, mutta ei reissun parhaat. Ravintola sijaitsee aivan kylki kyljessä koruliike Lilan kanssa.

Brasiliainen ravintola Carajas 24 Rue des Trois Frères - ei todellakaan mikään perinteinen ranskalainen ravintola, sekä kaukana fine dining-kokemuksesta, mutta jos alkaa tavalliset turistiravintolat kyllästyttää (ja vaikka ei alkaisikaan), todella lämmin suositus tälle ravintolalle. Päädyttiin tänne poikaystäväni siskon ja miehen kanssa, sillä he hämärästi muistivat olleen niillä nurkilla vuosia sitten kyseisessä ravintolassa. Todella perinteistä, brasiliaista ruokaa, jossa hinta-laatusuhde kohillaan. Pienessä ravintolassa on paljon tunnelmaa, ja vaikutti olevan suuressa suosiossa paikallisten keskuudessa, jotka jopa jonottivat pöytiä ravintolan ulkopuolella. Ruuista ehdottomasti suosittelen alkupaloista salado de palmito (palmunsydän salaatti) ja Pão de queijo (brasilialainen juustoleipä), ja tietty muistakaa tilaa Caipirinhat,

San Francisco Book Company 17 Rue Monsieur le Prince - tämä liike oli lähellä hotelliamme, joten kävelimme sen ohi lähestulkoon päivittäin. Parasta Pariisissa on lukuisat vanhat kirjakaupat, kuulun ehdottomasti niihin, jotka rakastavat kellastuneiden sivujen tuoksuja. Sivukadun sijainnin myötä, ei ole täynnä miljoonia turisteja, kuten Shakespeare & Company -kirjakauppa, ja täällä saa tutkia kirjoja hiljaisuudessa sekä rauhassa. Koska suurin osa kirjoista on englanniksi, kotiin lähti parikin kirjaa, vanha Agatha Christie sekä uudempi romaani.

Myös joenvarren kojut, jotka myy vanhoja lehtiä ja kirjoja, ovat niin koukuttavia. Tällä kertaa napattiin yhdestä mukaan vanha vintage Playboy vuodelta 1967 sisustuselementiksi kotiin lehtikoriimme. Poikaystäväni myös unohti lehden ravintolaan, jossa oltiin drinksuilla, ja kun siitä menimme jälkikäteen kyselemään ja noutamaan, yksi tarjoilijoista tietenkin alkoi pilke silmäkulmassa huutamaan kollegalleen kovaan ääneen "Playboy, Playboy" ja ilmaisemaan täydessä ravintolassa, että kadonneen lehden noutajat ovat saapuneet.

Zaran pilkullisen mekon ostin hieman ennen reissua, ja jälkikäteen on naurattanut, kun joka toisella instagrammaajalla on tuo mekko päällä Pariisissa, puhumattakaan monestikko mekko käveli kadulla vastaan :D

Ravintola Le Mabillon 164 Boulevard Saint-Germain - tänne päädyttiin yksi päivä nälkäisenä, kun emme jaksaneet etsiä ruokaa pidemmältä. Ansaitsee kuitenkin blogimaininnan, sillä ruoka oli todella hyvää. Kyllä, sain kokonaisen pannullisen pastaa, jossa mozzarellat päällä, ja kyllä, söin kaiken :D Moni teistä laittoikin instagramissa viestiä, kuinka kuva sai kuolan valumaan.

Jardin de Luxembourg

Hotellimme sijaitsi tämän kuvankauniin puiston lähistöllä, ja täällä käytiin Töpselin kanssa kävelemässä, sekä loikoilemassa auringossa puiston vihreillä tuolilla. Myös Topin 11-vuotis synttäreiden kunniaksi järjestettiin piknik, ja mentiin puistoon hampurilaisille ja leivonnaisille. Puisto on hieman rauhallisempi, sekä turistivapaampi kuin keskustan Jardin de Tuileries, vaikka muuten hyvin saman tyylinen. Arki- sekä viikonloppupäivissä oli myös todella suuri ero, arkisin puistossa sai nauttia hiljaisuudessa, ja viikonloppuisin se täyttyi lapsiperheistä, jotka hyvin tyypilliseen pariisilaiseen tapaan leikkivät puuveneillä suuren altaan luona.

Treize Au Jardin 5 Rue de Médicis - Tämä kahvila löydettiin puolivahingossa, ja vasta jälkikäteen tunnistin sen samaksi, jonka olen kuvakaapannut puhelimeni kätköihin varmaan jo vuosi sitten. Ehdottomasti suosittelen kahvilaa aamupalalle tai juomatauolle. Se sijaitsee aivan Luxembourgin puiston laidalla, ja sekä sisällä ja ulkona on ihana sisustus, ja ainakin aamupalan ruuat olivat loistavat.

Ravintola Marcello 8 Rue Mabillon - tämä suositus tuli poikaystäväni äidiltä, ja päätyi yhdeksi reissumme parhaiksi ravintoloiksi. Ruoka oli todella hyvää, ja miljöö vielä parempi. Ravintolan terassi menee hassusti katutason "alle", jonka myötä emme meinanneet ensiksi löytää ravintolaa ja kasvien ympäröimä terassi on todella rauhallinen. Vinkki: ravintolassa oli myös viikonloppuisin brunssitarjoilu, jota me emme ehtineet kokeilla, mutta menu näytti houkuttelevalta.

Hotel Belloy Saint-Germain - 2 Rue Racine *mainoslinkki*

Meidän hotelli Hotel Belloy oli todellinen löytö. Poikaystäväni kanssa emme olleet suunnitelleet reissua etukäteen, vaan varailimme hotellit, junat ja lennot matkan päältä, samalla edeten juuri siihen tahtiin mihin halusimme. Tällaisessa omatoimimatkailussa on puolensa, varsinkin etelä-Ranskassa huomasimme, että viihdyimme siellä pidempään aivan eri paikoissa, missä alunperin suunniteltu. Kun on parin päivän varoituksella tarvitsee kovimpaan sesonkiaikaan Pariisista koiraystävällisen hotellin, vieläpä kivalta alueelta ja kohtuuhintaan, niin voi olla vaikeuksia sellaista löytää. Kuitenkin, niistä noin kymmenestävaihtoehdosta koko kaupungista, jotka mahtuivat meidän budjettiin, löytyi tämä ja tämä oli täydellinen. Pariisilaiseen tapaan, varsinkin boutique hotellissa, huoneemme oli kovin pieni, mutta samalla myös tilaihme. Sängyn molemmin puolin oli kunnon komerot, ja sekä vessassa että verhon takana oli molemmissa isot piilonurkat, joten saimme vaatteet sekä matkalaukut kivasti järjesteltyä ja piiloon, ja huone pysyi pienestä koosta huolimatta siistinä. Sijainti oli huippu, ja emme tosiaan kahden viikon aikana löytäneet mitään valitettavaa huoneesta, hotellista tai henkilökunnasta. Tämä oli heittämällä reissun parhaita majoituksia, ja olimme kovin tyytyväisiä, että juuri tuolla vietimme sen pisimmän putken.

Kivenheiton päästä hotellista on muun muassa Luxembourgin puisto, Notre Dame ja instagramista tutut kahvila Cafe de Flore, Shakespeare & Company kirjakauppa, kahvila Bonaparte, kahvila Odette sekä suurin osa tämän postauksen ravintolavinkeistä. Keskustaan myös kävelee nopeasti, jos ei halua julkisilla mennä, mutta hotelli sijaitsi kahden metroaseman läheisyydessä, joten useammat päivät kuljimme myös niillä. Hintaa yhdelle yölle pienemmässä huoneessa tuohon aikaan vuodesta oli noin 150€/yö, mikä on Pariisin hintoihin nähden todella hyvä ottaen huomioon hotellin taso. Hotelli tarjoaa aamupalan lisämaksusta, mutta me käytiin useimmiten viereisessä Starbucksissa tai Mark&Spencer Food:ssa hakemassa aamupalat. Myös koirasta tulee pieni lisämaksua per yö. Lämmin suositus ja iso peukku Hotel Belloylle.

Huoneessa tuli myös vietettyä aikaa hieman enemmän, kuin alunperin suunniteltu, sillä poikaystäväni sai kaupunkiloman alkumetreillä flunssan, jota parantelimme useamman päivän. Minähän olen toivoton unikeko, ja päivärytmini muistuttaa enemmän pienen lapsen kuin nuoren aikuisen. Joka ilta olin menetetty tapaus jo kello 21-22 aikaan, ja aamuisin heräilin yksin 6-7 välillä, ja odottelin poikieni heräämistä.

Päätettiin myös hieman venyttää Pariisissa oleskelua alkuperäisestä aikataulusta, osittain poikaystävän sairastumisen vuoksi, osittain koska emme malttaneet lähteä etelästä aikaisemmin ja tulimme Pariisiin myöhemmin, mutta suurimmaksi syyksi koska alkuperäinen lähtöpäivä olisi ollut Ranskan kansallispäivänä Bastillena, ja halusimme myös sen kokea. Suunnitelma oli hyvä, ja myöhäisen illallisen jälkeen (kello 20 varaus!!) menimme Pont des Arts -sillalle odottelemaan ilotulituksia. Tavoite oli ollut, että pystyisin valvomaan siihen asti, mutta sillalla istuessa todellisuus iski, että enhän minä niin myöhään vain pysty pysymään hereillä :D Tietenkin oli hieno suunnitelma kokea myös Bastillea, mutta jäi tämän vanhuksen takia suunnitelmat hieman kesken. Pakko myöntää, kun seuraavana päivänä näin somesta ilotulituksia, hieman kirpaisi kun missattiin upea show, mutta onneksi olimme pitkin viikkoa nähneet harjoituslentoja...

Ravintola Huguette, Bistro de la Mer 81 Rue de Seine - Tottakai Pariisissa tulee aina mentyä etanoille, sekä ostereille. Vielä en kummallekkaan ollut löytänyt suosikkiravintolaa, mutta nyt sellainen osui kohdalle. Huguette sijaitsee myös St. Germainissa lähellä hotelliamme, ja bongasimmekin sen ohi kävellessä. Tänne myös kannattaa tehdä pöytävaraus suosion takia. Merenelävävalikoima on suuri, ja ostereita löytyy joka lähtöön, ja ne olivat varmaan parhaat osterit mitä olen ikinä syönyt. Tarjoilija taisi innostua helposta kohteesta, kun kaikkea mitä tilailin, päädyin tilaamaan toisen annoksen. Tulee oikein vesi kielelle, kun ajattelen noita etanoita, ostereita ja katkarapu dumplingseja. Kaikista postauksen ravintoloista, suosittelen tätä eniten.

Ja viimeisimpänä Disneyland! Lapsena käytiin lähestulkoon vuosittain Floridassa Disneyworldissa, ja myös Kalifornian Disneyland on tuttu huvipuisto, mutta aikuisiällä en ole vielä kertaakaan ollut Disneyssä. Aika ei ollut kullannut muistoja, sillä Disneyland Paris oli aivan yhtä ihana, kuin mitä muistin. Monella reissulla olen suunnittellut tulevani tänne, mutta todellisuus on, että lyhyemmällä reissulla matka Disneyyn vie aivan koko päivän, siksi hupipäivä sopi loistavasti tälle pidemmälle reissulle. Meillä oli poikaystävän kanssa niin kivaa tuolla, kun kirmailtiin kun lapset. Hänen filosofia on, että olemme vanhoja vasta kun emme enää uskalla mennä hurjiin laitteisiin, joten tottakai minut pakotettiin myös niihin kiljumaan :D Ainut huono puoli tietty on, että suurimpiin laitteisiin jonot ovat todella pitkät. Hyperspace Mountain jonotimme noin kolme varttia, mutta osaan oli jopa 80 minuutin jonot, niin jäi menemättä ajeluihin. Ehdottomasti kokemisen arvoinen, jos on kiva sää, ja varsinkin jos ette ole koskaan Disneyssa ollut. Siellä on aivan oma taikansa :)